Problemen met de toeleveringsketen in het VK, voedseltekorten verergeren.
Woensdag 22 september 2021 door: Ethan Huff
(Natural News) Stijgende energiekosten stuwen de voedselprijzen door het dak in het Verenigd Koninkrijk, waar naar verluidt fabrieken worden gesloten omdat de schappen van supermarkten niet worden aangevuld. Tenzij de regering van koers verandert, wordt het alleen maar erger, zeggen experts. Een zogenaamd “groen” beleid is de schuldige, evenals fiat-geld-inflatie, die beiden een ramp in de toeleveringsketen veroorzaken.
De commerciële productie van kooldioxide is volgens rapporten “stilgelegd”, en er zijn nu noodgesprekken gaande tussen overheidsfunctionarissen, voedselproducenten, detailhandelaren en de energie-industrie. Er wordt veel gesproken over een ongekende ‘black swan’ gebeurtenis die een doodsteek zou kunnen toebrengen aan de toch al onstabiele situatie.
Twee kunstmestfabrieken in Noord-Engeland zijn nu gesloten, evenals tal van andere in heel Europa. Hierdoor heeft de voedings- en drankenindustrie geen koolstofdioxide meer om een reeks voedingsproducten te produceren en te vervoeren, waaronder vlees, brood, bier en koolzuurhoudende dranken. “De vleesindustrie schat dat bedrijven minder dan twee weken kunnen doorgaan voordat de koolstofdioxidevoorraden opraken”, waarschuwen rapporten.
Is er meer aan de hand dan alleen een “energiecrisis?”
Volgens insiders in de energiesector is de situatie niet zo nijpend als sommigen doen voorkomen. Ze beweren dat Groot-Brittannië “een breed scala aan gasbronnen heeft met voldoende capaciteit om meer dan aan de vraag te voldoen”, wat de komende winter een crisis zal voorkomen.
Anderen zijn echter niet zo zeker. Nick Allen, hoofd van de British Meat Processors Association, beschuldigde regeringsleiders ervan niets te doen toen een soortgelijke situatie zich in 2018 voordeed, waardoor de vrees ontstond dat het bier tijdens het WK dat jaar op zou raken.
“We hadden een crisis rond CO2 in 2018. De regering was zich ervan bewust dat dit een cruciaal onderdeel van de toeleveringsketen was en er lijken geen lessen te zijn geleerd”, vertelde Allen aan BBC News. Er zijn vermoedelijk al rampenplannen in de maak, maar omdat de situatie vergelijkbaar is in de Verenigde Staten en elders vanwege het Wuhan-coronavirus (Covid-19), zou het probleem mondialer van aard kunnen zijn dan veel mensen zich realiseren.
“Het is duidelijk dat het potentiële tekort aan CO2 in de voedingsindustrie een extra belasting vormt voor een reeds gestresste toeleveringsketen”, voegde Steve Rowe, de CEO van het bedrijf M&S, toe.
“Leveranciers van vlees en pluimvee vragen om dringende actie en interventie van de overheid om de continuïteit van de levering te waarborgen en we begrijpen dat er mogelijk bredere gevolgen zijn voor andere sectoren.” Deze ‘black swan’ gebeurtenis heeft ook gevolgen voor de landbouwsector, wat betekent dat de voedselvoorzieningsketen van begin tot eind in rep en roer staat. Met andere woorden, het lijkt alsof er veel meer is dan alleen een energiecrisis die de status quo verstoort.
Is dit de “perfecte storm” waarvoor een zekere ex-president ons allemaal waarschuwde? Zijn we getuige van de “grote reset” die plaatsvindt terwijl alles overgaat in een “nieuwe wereldorde?”
Er is zeker meer aan dit alles dan de media laten zien. We zijn getuige van wat lijkt op de vroege stadia van hyperinflatie in combinatie met een wereldwijde ineenstorting van de toeleveringsketen die allemaal werd getriggerd door een wereldwijde plandemie die alles stillegde en massale chaos veroorzaakte.
Nu die plandemie nog steeds aan de gang is, gaat de situatie zelfs verder voorbij het punt van geen terugkeer, zonder einde in zicht. Zal er ooit herstel komen, of is dit het einde van de beschaving zoals we die kennen? Of is het allemaal slechts “van voorbijgaande aard” zoals de machten beweren, en zal alles snel weer normaal zijn?
Dat laatste zal niet snel het geval zijn, als we nagaan dat een 40 voet container 2 jaar terug 2000 euro koste om naar Europa te laten varen uit het verre oosten betaal je daar nu 30000 euro voor. Verwachting in vervoerswereld is dat dit begin volgend jaar nog eens zal verdubbelen. Of dit reёele prijzen zijn dat is de vraag. Het lijkt er eerder op dat er een schaarste gecreёerd wordt. Als er hele havens in China plat worden gelegd bij drie positieve testen dan kunnen we niet anders dan concluderen dat er geen gewogen beslissingen worden genomen. Het economische aspect is ondergeschikt gemaakt aan een C02 ideologie.